PrieÅ¡ porą metų Plungės kultūros centro iniciatyva buvo atkreiptas dėmesys, kad Plungėje, be kitų meno žanrų, 1938-aisiais buvo pastatyta ir pirmoji operetė – Domo Andriulio „Viengungiai“. Parengtas ir įvykdytas pirmasis profesionalios muzikos festivalis „Operetės ruduo“. Jam pasibaigus, laikraÅ¡čio „Plungė“ žurnalistė Danguolė Ažaneckienė tąkart raÅ¡ė: „Festivaliu „Operetes ruduo“, skirtu lietuviÅ¡kos operetės pastatymo Plungėje 70-meciui, ne tik pagerbti Å¡io žanro entuziastai, bet ir paskatinta atkreipti dėmesį apskritai į Plungės kultūrinį gyvenimą prieÅ¡ 70 ir daugiau metų. Juolab, kad leidiniuose, knygose apie Plunge tokios informacijos maža.“ ( 2008-11-18, www.laikrastisplunge).
Autorės surinkta medžiaga ir užraÅ¡yti dar gyvų buvusių solistų prisiminimai – didelis indėlis į mūsų kraÅ¡to kultūros istoriją. Pasakojama, kad operetes pastatymu rūpinosi bažnyčios vargonininkas Viktoras Radimonas. Pagrindinius ir kitus vaidmenis atlikę artistai, nedidelio orkestro muzikantai buvo bažnyčios choro nariai. Anot tą laikotarpį menančiųjų, buti priimtam i bažnyčios chorą būdavo didelė garbė. Reikėjo turėti ne tik gražų ir stiprų balsą, aÅ¡trią muzikinę klausą, bet ir pažinti muzikos raÅ¡tą. IÅ¡ pat pradžių naujoką, jeigu reikėdavo, vargonininkas pamokydavo muzikos abėcėlės, o tobulėti tekdavo pačiam. V. Radimonas buvo labai darbÅ¡tus, energingas, sugebėjo uždegti bendram sumanymui. Jis atskirai dirbo su solistais, choru, orkestru. Dirigavo spektakliui. Pasirinkta atlikti 1929-1930 m. Plungės gimnazijoje muzikos mokytoju ir choro vadovu dirbusio D. Andrulio sukurta operetė (D. Ažaneckienė).
Kultūros centro darbuotojų iniciatyva numatyta Å¡į projektą rengti kas dveji metai, kad plungiÅ¡kiai ne tik prisimintų Å¡io žanro pradininkus mieste, bet ir turėtų galimybę susipažinti su Å¡io populiaraus žanro Å¡alies atlikėjais, naujais pastatymais, kad Å¡į žanrą žinotų, atskirtų ir suprastų ne tik vyresnio amžiaus žiūrovai, bet ir vaikai bei jaunimas.
Operetė, kaip atskiras operos žanras, atsirado XIX a. Ji buvo laisvesnė, komiÅ¡ka operos atmaina, kurioje nebuvo rečitatyvų, bet buvo kalbamieji intarpai, per kuriuos solistai vaidindavo lyg dramos teatre. Veiksmas buvo pertraukiamas arijų, duetų, ansamblių ir baleto scenų. Tačiau libretų paprastumas ir nuspėjamumas neturėjo lygių – juose visada vaizduojami laimingai pasibaigiantys meilės romanai.. Tokios operetės iÅ¡garsino prancūzų kompozitorių Žaką Ofenbachą („Paryžiaus gyvenimas“), austrą Johaną Å trausą (sūnų) („ŠikÅ¡nosparnis“), vengrus Ferensą Leharą („Linksmoji naÅ¡lė“) ir Imre Kalmaną („Silva“). Tiek Å¡ių autorių, tiek ir kitų kompozitorių sukurtos operetės populiarios ir mėgiamos net ir XXI amžiaus žiūrovui.
II-asis profesionalios muzikos festivalis „Operetės ruduo“ Plungės kultūros centre prasidės spalio 23 dieną ir baigsis gruodžio pirmąjį sekmadienį nuotaikingu koncertu. PlungiÅ¡kiai ir aplinkinių rajonų gyventojai turės progos susipažinti su Panevėžio muzikiniu teatru bei vienu iÅ¡ premjerinių Å¡io teatro komiÅ¡ku pastatymu Ch. W. Gluck „Girtuoklio iÅ¡blaivinimasâ€. Beje, Å¡is teatras, nors įkurtas beveik prieÅ¡ 20 metų, Plungėje lankysis pirmą kartą. Lapkričio mėnesį festivalio žiūrovų lauks net keli susitikimai su Klaipėdos valstybiniu muzikiniu teatru. Planuojami net du renginiai vaikams ir moksleiviams bei operetė „Balius Savojoje“. Festivalis baigsis gruodžio 4-ą nuotaikingu linksmu koncertu, kuriame dalyvaus Liudas Mikalauskas, Egidijus Bavikinas ir pučiamųjų sekstetas „Brass Bravo“.
Tam, kad nereikėtų laukti kito festivalio po dviejų metų – kviečiame lankytis Å¡iemet ir jau ateinantį sekmadienį.
Informaciją parengė Daiva Gramalienė